Lad der blive lys
1. Vores udgangspunkt for projektet var noget i nærheden af at vi mega
gerne vil rede verden og hvis man tænker lidt over et så er det bare
mega svært.
2. Vores først tænkte materialer som være solcelle lamper. Skibet der
skulle bringe dem til os blev røvet af en pirat convoy omkring
elfenbenskysten.
3. Ufattelige mængder sygdom og fravær har også sænket processen en hel del.
Når alt det er sagt har vi alligevel gravet os op af hulen som vi ikke selv havde gravet os ned i!
Her
kan man se vi sidder i design og udviklings processen, da vi fandt ud
af at vi ikke havde nogle solceller prøvede vi en masse ting af med
normale pærer. Det blev selvfølgelig noget være noget men sådan er det.
Her kan du se en af Brians ideer fra lige før han blev hentet og puttet i
arbejdslejr som ingen ved hvor er.
Vores idë var at lave en ufattelig billig solcelle lampe som man kunne
bruge i de fattige lande eller steder som Nepal der lige har haft et
altødelæggende jordskælv som kostede flere mennesker livet og smadrede
levesituation for rigtig mange. Selvfølgelig ville vi mega gerne arbejde
i i led lys men det har vi ikke noget endnu. Skrald skal være lys, byt
skrald for lys, skrald skrald skrald.
Vores store problem er at vi ikke har den numseprutte solcelle lampe og
vi får den nok ikke tilbage selv om vi har sendt utallige opfordringer
til de pirater der har taget dem. Måske kommer de en dag med dem hvem
ved!
Her over ser vi relationsmodellen som er lavet af Hiims og Hippe. Det er
lidt sjovt at jeg skal analysere den her model i forhold til arbejdet
med børn når jeg ikke engang selv rigtig har kunnet færdiggøre den.
Måske skal jeg lave den over mit eget læringforløb eller også skulle jeg
bare lade være.
Hvis man kigger på læringsforudsætninger, kan man se på det som, hvad omfatter elevens forudsætninger for det kommende arbejde? Hvor
meget praktisk arbejde kan den enkelte elev og er eleven overhoved i
stand til at tænke så abstrakt så man kan forvandle tanker til tegning
til produkt, jeg har selv svært ved det. Men okay, hvad skal man kunne
her? Have en lyskilde, og en ide. hvor svært kan det være?!?!?!
Rammefaktoren som i dette tilfælde kunne være det fysiske rum man
arbejder i og de regler man arbejder omkring. Vi har haft alt på vores
side denne gang undtagen vores lys kilde og det er ufattelig irriterende
men ansvaret er totalt på egne skuldre. Ift elever ville jeg måske
indsnævre opgave formuleringen lidt og sørge for at deres ideer ikke
skal blive ødelagt af de fysiske rammer men sørge for at der er benspænd
som kan få dem til at arbejde mere kreativt inden for de fysiske
rammer. slut
Målene for opgaven har været at gå igennem en produkt design fase
og lave et funktionelt produkt. ikke så meget der, jeg tror ikke det
kunne gøres anderledes heller ikke rigtigt for børn måske bare skære
lidt ned i mål og forventninger så de måske kune har to endelige mål
istedet for tre.
Indholdet i opgaven skal have en klar faglig udtryk og skildre
nogle teknikker som har med faget og gøre og som man kan fordybe sig
lidt i. F.eks. kunne det være teknikker i form af at arbejde i et
specielt materiale eller tegne en ide process som det faglige grundlag
for ens mere eller mindre færdige produkt.
I læreprocessen ligger i sådan her en opgave ekstrem mange
eksperimenter ihvertfald for os. Vores gruppe har arbejdet med næste
hver vores ide men om samme omdrejningspunkt og hver især har været gode
til at arbejde med egne ideer indenfor fællesskabets rammer.
Evaluering kommer måske
Ingen kommentarer:
Send en kommentar