mandag den 16. november 2015

lad der blive lys

Lad der blive lys

Først projekt i anden moduler et gruppe arbejde hvor vi har arbejdet med lys. Det har været en længere smertefuld rejse fyldt med udfordringer af både stor og lille kaliber. 
1. Vores udgangspunkt for projektet var noget i nærheden af at vi mega gerne vil rede verden og hvis man tænker lidt over et så er det bare mega svært. 
2. Vores først tænkte materialer som være solcelle lamper. Skibet der skulle bringe dem til os blev røvet af en pirat convoy omkring elfenbenskysten.
3. Ufattelige mængder sygdom og fravær har også sænket processen en hel del.
Når alt det er sagt har vi alligevel gravet os op af hulen som vi ikke selv havde gravet os ned i!
Her kan man se vi sidder i design og udviklings processen, da vi fandt ud af at vi ikke havde nogle solceller prøvede vi en masse ting af med normale pærer. Det blev selvfølgelig noget være noget men sådan er det. Her kan du se en af Brians ideer fra lige før han blev hentet og puttet i arbejdslejr som ingen ved hvor er.
Vores idë var at lave en ufattelig billig solcelle lampe som man kunne bruge i de fattige lande eller steder som Nepal der lige har haft et altødelæggende jordskælv som kostede flere mennesker livet og smadrede levesituation for rigtig mange. Selvfølgelig ville vi mega gerne arbejde i i led lys men det har vi ikke noget endnu. Skrald skal være lys, byt skrald for lys, skrald skrald skrald.
 Ja styr på tingene nu begynder det at ligne noget efter en teambriefing fik vi ryddet op lavet kaffe og sat tingene lidt i perspektiv. Til venste ser vi en lille lampe lavet af ståltråd og aluminium, ved siden af den ser vi en ligende ting bare til at klipse på en bog så man kan læse om natten. Foran os og på billedet under os ligger en stue lampe til en meget lille stue som er lavet af plastic poser og flasker. spændende


Vores store problem er at vi ikke har den numseprutte solcelle lampe og vi får den nok ikke tilbage selv om vi har sendt utallige opfordringer til de pirater der har taget dem. Måske kommer de en dag med dem hvem ved!

Her over ser vi relationsmodellen som er lavet af Hiims og Hippe. Det er lidt sjovt at jeg skal analysere den her model i forhold til arbejdet med børn når jeg ikke engang selv rigtig har kunnet færdiggøre den. Måske skal jeg lave den over mit eget læringforløb eller også skulle jeg bare lade være. 
Hvis man kigger på læringsforudsætninger, kan man se på det som, hvad omfatter elevens forudsætninger for det kommende arbejde? Hvor meget praktisk arbejde kan den enkelte elev og er eleven overhoved i stand til at tænke så abstrakt så man kan forvandle tanker til tegning til produkt, jeg har selv svært ved det. Men okay, hvad skal man kunne her? Have en lyskilde, og en ide. hvor svært kan det være?!?!?! 

Rammefaktoren som i dette tilfælde kunne være det fysiske rum man arbejder i og de regler man arbejder omkring. Vi har haft alt på vores side denne gang undtagen vores lys kilde og det er ufattelig irriterende men ansvaret er totalt på egne skuldre. Ift elever ville jeg måske indsnævre opgave formuleringen lidt og sørge for at deres ideer ikke skal blive ødelagt af de fysiske rammer men sørge for at der er benspænd som kan få dem til at arbejde mere kreativt inden for de fysiske rammer. slut

Målene for opgaven har været at gå igennem en produkt design fase og lave et funktionelt produkt. ikke så meget der, jeg tror ikke det kunne gøres anderledes heller ikke rigtigt for børn måske bare skære lidt ned i mål og forventninger så de måske kune har to endelige mål istedet for tre.
  
Indholdet i opgaven skal have en klar faglig udtryk og skildre nogle teknikker som har med faget og gøre og som man kan fordybe sig lidt i. F.eks. kunne det være teknikker i form af at arbejde i et specielt materiale eller tegne en ide process som det faglige grundlag for ens mere eller mindre færdige produkt.
læreprocessen ligger i sådan her en opgave ekstrem mange eksperimenter ihvertfald for os. Vores gruppe har arbejdet med næste hver vores ide men om samme omdrejningspunkt og hver især har været gode til at arbejde med egne ideer indenfor fællesskabets rammer. 
Evaluering kommer måske  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar