tirsdag den 12. april 2016

skole ude "byens hegn" april 2016



Indledning.


For at etablere et projekt der ikke kun involvere kunsthåndværk og kreativitet men der også går ind og arbejder med integration på et metaplan, hvor eleverne for mulighed for at se på tværs af alder, etnicitet og sprog har jeg valgt at arbejde sammen med projektet ” I tråd med verdenen” og ”byens hegn” i denne opgave.
Jeg vil gerne skabe gensidig læring og interaktion mellem mine folkeskole elever og de til stedet tilknyttede flygtning-indvandre kvinder og borgerne omkring det locationen vi har valgt.  



” i tråd med verdenen”

Vision

Vores vision er at skabe en socialøkonomisk virksomhed, der beskæftiger udsatte flygtninge- og indvandrerkvinder i Danmark.Der skal fokus på kvindernes kompetencer og ressourcer, som skal sættes i spil i det danske samfund.Vi tror på, at mennesker bliver gladere og stærkere af at arbejde med noget de brænder for. (www.itmv.dk)
 

”byens hegn” Enghaveplads.

Vision

Byens Hegn - Cool Construction er et projekt under Metroselskabet. Projektet har til formål at skabe et mere æstetisk byrum mens der bygges metro i København og på Frederiksberg. (https://www.facebook.com/ByensHegn


Trine Lindegaard.

Vision og baggrund.

Trines vision med hendes design er at have et stærkt fokus på bæredygtig produktion og socialt ansvarlige projekter. TRINE LINDEGAARD ​​trækker inspiration fra traditionelle håndværk fra hele verden , som bruges gennem de samlinger. Centrale initiativer omfatter håndværk og produktion projekter i UK baserede fængsler, samarbejder med traditionelle Kente vævere i Vestafrika , og design projekter i danske asylcentre . (www.trinelindegaard.com)


 


Ideen med projektet

 Projektet er allerede godkendt og begynder sig udformning midt april 2016. I Tråd Med Verden, TRINE LINDEGAARD[1] og andre interesserede, vil skabe et kunstværk, der kommunikere disses og Vesterbros borgeres perspektiver af Danmark i dag. Det tager udgangspunkt i et gammelt håndværk -korssting. Broderiet vil binde nye fælleskaber og bekendtskaber mellem eleverne og ITMV’s kvinder fra Ishøj, på tværs af etnicitet, alder, køn og religion.

Som en del af håndværk og design undervisningen vil eleverne blive en del af dette projekt, med ide’ udvikling, design proces og faktisk udformning.

Eleverne vil lærer om håndværket, broderi, med fokus på korstings teknikker på skolen som et 6 lektioners forløb hen over vinteren i håndværk og design- fra ide til mock-up, altså en lille målfast model vil blive produktet der skal arbejdes videre med ”in real life” på Enghave plads i 6 lektioner i april. Ydre mere vil eleverne lære at benytte borer teknikker og maskiner samt male med rulle.

Formål med projektet

(interview med designer Trine Lindegaard)

Interviewer >> nævn mig tre vigtige udsagn omkring formålet med projektet<<?

Trine Lindegaard >> jeg vil sige at de tre vigtigste ”formål”, hvis man kan sige at der er nogle sådan, må være<<

Først og fremmest: Øge fokus på et gammelt traditionelt dansk håndværk. En del af målet er at lave verdens største korsstings værk. Der søges om optagelse i Guiness Book of Records.

Næst skal nævnes: Empowerment af kvinderne fra ITMV. Integrations- og kulturmøde mellem kvinderne fra ITMV, eleverne og Vesterbros borgere.

Og til sidst men ikke mindst: Co-creation af kulturperspektiver af Danmark i dag. En positiv dokumentation af vores kultur, historie og værdier i samfundet.

Interviewer >> ser du muligheder for at en ganske ”almindelig” elev fra en 7-8 klasse ville kunne få noget ud af at deltage og være en del af projektet fra start til slut<<?

Trine Lindegaard>> ja det er joo så oplagt, det er en måde hvorpå eleverne kan lære om et gammelt og døende håndværk, samtidig med at de på tværs af alder, baggrund og etnicitet kan være fælles om et projekt med ”mening” og udfordring!
                             

Tværfagligt input

Eleverne vil med hjælp fra faget matematik, lære om at lave målfaste, matematiske tegninger der kan bruges til at skalere op og ned i et broderi. Dette indebærer at matematik underviseren forud har gennemgået det punkt i geometrien der har med målstoks forhold at gøre.

I sammenarbejde med samfundsfagslæren vil der i emnet, identitet, blive lagt særligvægt på indvandring/flygtninge debatten samt identitetsdannelse, som ung i det senmoderne samfund i   Danmark.
                                 
 

Undervisningsplan

6 ugers forløb for 7, 8 eller 9 klasse 

tid
Læringsmål       
Lærings metode
Produkt
Redskaber og materialer
90
min
·          Ideudvikling
·          Introduktion til projektet og dets formål.
·          Dokumentation( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
Vi vil besøge værksted ITMV for at få inspiration, møde de andre deltagere og starte ideudviklingen i fællesskab
Små brainstorms ideer, tegninger mm. Der understøtter og sætter gang i ideudviklingen.
Visualisering af projekt.
Fotos fra ITMV.
 Tegneredskaber, Lineal, passer.
Sakse, computere.
Stof, papir tusser, info fra ITMV
99      90
90 min
·          At tråde en nål
·          Formgivning ved håndkræft alene
·          At brodere
·          Ideafprøvning 
·          Dokumentation( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)

Eleverne skal brodere korssting med forskellige farver broderitråd, på Aida stof i forskellige farver, med
forskellige størrelse tern og i forskellige grovheder.
2 dimensionalt værk med staments  til på hæftning  af konservesdåse (blyant holder eller lignende)
-nåle,
Tegneredskaber, broderirammer, Lineal, passer. Broderigarn, aida stof mønsterpapir, tusser.,
Hjemme side Kundskab og kaos og undervisningsmaterialet
Broderifilm

90
Mi
n
·          Design proces
·          At designe et enkelt mønster
·          At gennemgå en enkel designproces.
·          Dokumentation( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
Ideerne fra brainstorm og færdighederne fra undervisningerne i broderiteknik udføres med hjælp fra udregningerne lavet i matematik.
Broderi forsøg, tegninger til det faktiske projekt
Nedskrevne udmålinger
-nåle,
Tegneredskaber, broderirammer, Lineal, passer.
Hjemme side Kundskab og kaos

90mi
n
·          Produktualisering
·          Løbende evaluering. ( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
Der skal bores, males og optegnes på selve pladerne.


Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg, Forberedelse af pladerne. Pladerne skal males og behandles mod vind og vejr, og der skal bordes omkring 15000 huller i pladerne.

nåle, spagettigarn,
Tegneredskaber, Lineal, passer. mønsterpapir, tusser, Hjemme side Kundskab og kaos og undervisningsmaterialet Broderifilm, maling, ruller, overdækningsplast, bor, bore maskine.


 90mi
n
·          Produktualisering
·          Løbende evaluering. ( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
For-produktion af værket i ITMVs værksted i Ishøj. ITMV’s kvinder og elever  vil arbejde på værket

Det er tidskrævende at gennemføre med mange menneskers aktiv deltagelse, da den kunsthåndværksmæssige teknik er meget tidskrævende.


Nåle, skiser, nåle, spagettigarn,
Tegneredskaber, Lineal, passer. mønsterpapir, tusser,

?
·          Fernisering
·          evaluering.
offentlig workshop på Enghave Plads. Ophængning/ montering på hegnet. Indvielse af værket og offentligt arrangement.


offentlig workshop på Enghave Plads. Ophængning/ montering på hegnet. Indvielse af værket og offentligt arrangement.


Ingen









Fagformål:

Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer. (http://www.emu.dk/modul/h%C3%A5ndv%C3%A6rk-og-design-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning

Lærings og vidensmål

  • Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge
  • Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
  • At eleven kan udvælge teknikker og materialer som er hensigtsmæssigt i designprocessen.
  • At eleven kan redegøre for valg i designprocessen
  • At eleven tør eksperimentere i den kreative proces



Ingen kommentarer:

Send en kommentar