Indledning.
For at etablere et
projekt der ikke kun involvere kunsthåndværk og kreativitet men der også går
ind og arbejder med integration på et metaplan, hvor eleverne for mulighed for
at se på tværs af alder, etnicitet og sprog har jeg valgt at arbejde sammen med
projektet ” I tråd med verdenen” og ”byens hegn” i denne opgave.
Jeg vil gerne skabe
gensidig læring og interaktion mellem mine folkeskole elever og de til stedet
tilknyttede flygtning-indvandre kvinder og borgerne omkring det locationen vi
har valgt.
” i tråd med verdenen”
Vision
Vores vision er at skabe en socialøkonomisk virksomhed, der
beskæftiger udsatte flygtninge- og indvandrerkvinder i Danmark.Der skal fokus
på kvindernes kompetencer og ressourcer, som skal sættes i spil i det danske
samfund.Vi tror på, at mennesker bliver gladere og stærkere af at arbejde med
noget de brænder for. (www.itmv.dk)
”byens hegn” Enghaveplads.
Vision
Byens Hegn - Cool Construction er et projekt under Metroselskabet.
Projektet har til formål at skabe et mere æstetisk byrum mens der bygges metro
i København og på Frederiksberg. (https://www.facebook.com/ByensHegn)
Trine Lindegaard.
Vision og baggrund.
Trines
vision med hendes design er at have et stærkt fokus på bæredygtig produktion og
socialt ansvarlige projekter. TRINE LINDEGAARD trækker
inspiration fra traditionelle håndværk fra hele verden , som bruges gennem de
samlinger. Centrale initiativer omfatter håndværk og produktion projekter i UK
baserede fængsler, samarbejder med traditionelle Kente vævere i Vestafrika , og
design projekter i danske asylcentre . (www.trinelindegaard.com)
Ideen med projektet
Projektet er allerede godkendt og begynder sig udformning midt april 2016. I Tråd Med Verden, TRINE LINDEGAARD[1] og andre interesserede, vil skabe et kunstværk, der kommunikere disses og Vesterbros borgeres perspektiver af Danmark i dag. Det tager udgangspunkt i et gammelt håndværk -korssting. Broderiet vil binde nye fælleskaber og bekendtskaber mellem eleverne og ITMV’s kvinder fra Ishøj, på tværs af etnicitet, alder, køn og religion.Som en del af håndværk og design undervisningen vil eleverne blive en del af dette projekt, med ide’ udvikling, design proces og faktisk udformning.
Eleverne vil lærer om håndværket,
broderi, med fokus på korstings teknikker på skolen som et 6 lektioners forløb
hen over vinteren i håndværk og design- fra ide til mock-up, altså en lille
målfast model vil blive produktet der skal arbejdes videre med ”in real life”
på Enghave plads i 6 lektioner i april. Ydre mere vil eleverne lære at benytte
borer teknikker og maskiner samt male med rulle.
Formål med projektet
(interview med designer Trine Lindegaard)
Interviewer >>
nævn mig tre vigtige udsagn omkring formålet med projektet<<?
Trine Lindegaard >> jeg
vil sige at de tre vigtigste ”formål”, hvis man kan sige at der er nogle sådan,
må være<<
Først og fremmest: Øge fokus på et gammelt traditionelt dansk håndværk.
En del af målet er at lave verdens største korsstings værk. Der søges om
optagelse i Guiness Book of Records.
Næst skal nævnes: Empowerment af kvinderne fra ITMV. Integrations- og kulturmøde
mellem kvinderne fra ITMV, eleverne og Vesterbros borgere.
Og til sidst men ikke mindst: Co-creation af kulturperspektiver af
Danmark i dag. En positiv dokumentation af vores kultur, historie og værdier i
samfundet.
Interviewer >> ser du muligheder for at en ganske ”almindelig” elev fra en 7-8
klasse ville kunne få noget ud af at deltage og være en del af projektet fra
start til slut<<?
Trine Lindegaard>> ja det er joo så oplagt, det er en måde hvorpå eleverne kan lære
om et gammelt og døende håndværk, samtidig med at de på tværs af alder,
baggrund og etnicitet kan være fælles om et projekt med ”mening” og udfordring!
Tværfagligt input
Eleverne vil med hjælp fra faget
matematik, lære om at lave målfaste, matematiske tegninger der kan bruges til
at skalere op og ned i et broderi. Dette indebærer at matematik underviseren
forud har gennemgået det punkt i geometrien der har med målstoks forhold at
gøre.
I sammenarbejde med samfundsfagslæren
vil der i emnet, identitet, blive lagt særligvægt på indvandring/flygtninge
debatten samt identitetsdannelse, som ung i det senmoderne samfund i Danmark.
Undervisningsplan
6 ugers forløb for 7, 8 eller 9 klasse
tid
|
Læringsmål
|
Lærings metode
|
Produkt
|
Redskaber og materialer
|
||
90
min
|
·
Ideudvikling
·
Introduktion
til projektet og dets formål.
·
Dokumentation(
i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor
spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
|
Vi vil
besøge værksted ITMV for at få inspiration, møde de andre deltagere og starte
ideudviklingen i fællesskab
|
Små
brainstorms ideer, tegninger mm. Der understøtter og sætter gang i
ideudviklingen.
Visualisering
af projekt.
Fotos fra
ITMV.
|
Tegneredskaber, Lineal, passer.
Sakse,
computere.
Stof,
papir tusser, info fra ITMV
|
||
99
90
90 min
|
·
At tråde
en nål
·
Formgivning
ved håndkræft alene
·
At brodere
·
Ideafprøvning
·
Dokumentation(
i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor
spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
|
Eleverne
skal brodere korssting med forskellige farver broderitråd, på Aida stof i
forskellige farver, med
forskellige
størrelse tern og i forskellige grovheder.
|
2
dimensionalt værk med staments til på
hæftning af konservesdåse (blyant
holder eller lignende)
|
-nåle,
Tegneredskaber,
broderirammer, Lineal, passer. Broderigarn, aida stof mønsterpapir, tusser.,
Hjemme
side Kundskab og kaos og undervisningsmaterialet
Broderifilm
|
||
90
Mi
n
|
·
Design
proces
·
At designe
et enkelt mønster
·
At
gennemgå en enkel designproces.
·
Dokumentation(
i form af billede dokumentation der ligges på elevernes facebook side, hvor
spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
|
Ideerne
fra brainstorm og færdighederne fra undervisningerne i broderiteknik udføres
med hjælp fra udregningerne lavet i matematik.
|
Broderi
forsøg, tegninger til det faktiske projekt
Nedskrevne
udmålinger
|
-nåle,
Tegneredskaber,
broderirammer, Lineal, passer.
Hjemme
side Kundskab og kaos
|
||
90mi
n
|
·
Produktualisering
·
Løbende
evaluering. ( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes
facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
|
Der skal bores,
males og optegnes på selve pladerne.
|
Eleven kan
fremstille egne enkle produkter efter oplæg, Forberedelse af pladerne.
Pladerne skal males og behandles mod vind og vejr, og der skal bordes omkring
15000 huller i pladerne. |
nåle,
spagettigarn,
Tegneredskaber,
Lineal, passer. mønsterpapir, tusser, Hjemme side Kundskab og kaos og undervisningsmaterialet Broderifilm, maling, ruller, overdækningsplast, bor, bore
maskine.
|
||
90mi
n
|
·
Produktualisering
·
Løbende
evaluering. ( i form af billede dokumentation der ligges på elevernes
facebook side, hvor spørgsmål ligeledes kan stilles og besvares)
|
For-produktion af værket i
ITMVs værksted i Ishøj. ITMV’s kvinder og elever vil arbejde på værket
|
Det er tidskrævende at gennemføre
med mange menneskers aktiv deltagelse, da den kunsthåndværksmæssige teknik er
meget tidskrævende.
|
Nåle,
skiser, nåle, spagettigarn,
Tegneredskaber,
Lineal, passer. mønsterpapir, tusser,
|
||
?
|
·
Fernisering
·
evaluering.
|
offentlig workshop på Enghave
Plads. Ophængning/ montering på hegnet. Indvielse af værket og offentligt
arrangement.
|
offentlig workshop på Enghave
Plads. Ophængning/ montering på hegnet. Indvielse af værket og offentligt
arrangement.
|
Ingen
|
||
Fagformål:
Eleverne skal i faget
håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle
håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter
med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden
og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem
praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ
og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
(http://www.emu.dk/modul/h%C3%A5ndv%C3%A6rk-og-design-f%C3%A6lles-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning)
Lærings og vidensmål
- Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
- Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge
- Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
- At eleven kan udvælge teknikker og materialer som er hensigtsmæssigt i designprocessen.
- At eleven kan redegøre for valg i designprocessen
- At eleven tør eksperimentere i den kreative proces
Ingen kommentarer:
Send en kommentar